Czy zachwalanie sprzętu elektronicznego w tzw. artykułach sponsorowanych jest wiarygodną formą przedstawienia produktu potencjalnemu klientowi a tym bardziej osobie zainteresowanej danym gadżetem? Na to pytanie spróbuję dziś odpowiedzieć, stając po stronie osoby, która takie artykuły i testy przeprowadzała i nabywcy, który chciałby znać faktyczne wady i zalety elektroniki, będącej w obecnych czasach najbardziej przekłamaną z rzeczy, zaraz po przetworzonych i rzekomo zdrowym produktach spożywczych.
Zarobki portali branży IT
Reklamy w formie banerów, wyskakujących okienek i linków są formą zarobku, który każdy duży portal wykorzystuje, by móc utrzymać serwer, domenę i opłacić pensję dla pracowników. To tylko część formy zarobku, jaki może osiągać dany portal technologiczny. Poza nim są oczywiście opłacane recenzje produktów i artykuły sponsorowane, za które wielu użytkowników drze koty w komentarzach. Fala krytyki przelewa się w formie tekstowej, głównie na dużych portalach. Zarzut skierowany do osoby sporządzającej artykuł sponsorowany to nierzetelność spowodowana opłatą za milczenie, zatajanie i przymrużenie oka na niedoróbki i poważniejsze błędy omawianej konstrukcji. Czy faktycznie ten zarzut jest prawdziwy?
Tylko jasna strona testów sponsorowanych
Powiedzmy, że bohaterem artykuły sponsorowanego ma zostać zasilacz komputerowy. Jeżeli w trakcie testów ujawni znaczną ilość problemów z napięciem, spali się lub jego elementy okażą się źle wykonanym bublem, to prawidłowym zachowaniem recenzenta jest powiadomić o problemie i przetestować dla porównania kilka innych egzemplarzy danego modelu. W końcu nawet flagowy Galaxy Note okazał się niebezpiecznym urządzeniem, za które wielki Samsung musiał przepraszać i zwracać pieniądze. A przecież problem awarii i wybuchów tego modelu dotknął może 0,01% wszystkich sprzedanych smartfonów. Tym bardziej podczas recenzji sponsorowanej, należałoby wziąć kilka takich samych przedmiotów do porównania, że nawet budżetowe konstrukcje okazują się świetnie wykonane, tylko trzeba trafić na dobry egzemplarz.
Z artykułów sponsorowanych można dowiedzieć się o obecnych trendach lub nadchodzących nowościach w dziale elektroniki. Jeżeli artykuł chwali bardzo drogi telewizor OLED, na który pozwoli sobie co dziesiąta osoba można założyć, że w ciągu najbliższych 2-3 lat stanie się bardziej przystępny cenowo. Natomiast recenzje produktów niższej jakości, która także są częścią opłacanych materiałów dla serwisów branżowych, to wbrew pozorom pomocna dłoń skierowana dla tej części użytkowników, dla których elektronika ma mniejsze znaczenie, a pieniądze na nią są skrupulatnie odkładane.