Nie ma ucieczki przed nowymi systemami i technologiami instalowanymi w samochodach osobowych. I bardzo dobrze ponieważ wiele z nich może uratować nam życie. W dalszym ciągu brakuje mi systemów, które blokowałyby dostęp do samochodu osobom pijanym lub pod wpływem narkotyków. Ale nie o tym będzie ten tekst. Skupimy się na coraz powszechniejszych systemach instalowanych w osobówkach i ich wykorzystaniu na polskich drogach.
Dobrze znany, rzadko używany – tempomat
Zacznę od najlepszego urządzenia dla kierowców pokonujących długie trasy. Chodzi o tempomat stabilizujący prędkość pojazdu na jednym poziomie. Choćbyśmy mieli idealne wyczucie w stopie nie uda nam się utrzymać stałej prędkości dłużej niż przez kilka minut. Urządzenie elektroniczne jakim jest tempomat blokuje prędkość na ustalonej przez nas wartości dzięki czemu nie musimy trzymać nogi na gazie. Jedziemy stałą prędkością i odpoczywamy. Żeby wykorzystać to urządzenia potrzebne są przede wszystkim autostrady i drogi szybkiego ruchu bez korków i zatorów. Dobrze by było, gdyby trasa miała niewiele ostrych zakrętów i pętli. W naszym kraju autostrad jest jak na lekarstwo. Jedynie osoby regularnie podróżujące po takich drogach wykorzystują tempomat dłużej niż przez kilka minut. Dla podróżników to wręcz niezbędny system, który pozwala oszczędzać paliwo. Jedyną wadą jaką można w nim dostrzec jest, redukcja zaangażowania kierowcy w regulowanie gazu. Przy długim czasie jazdy z włączonym tempomatem stajemy się ospali i zapominamy o konieczności trzymania stóp na pedałach.
Stabilizacja toru jazdy – asystenci i czujniki
To kolejny niezwykle pożyteczny system, z którym trzeba uważać dotyczy utrzymania pasa ruchu. Do prawidłowego działania niezbędna jest zamontowana z przodu auta kamera wideo. Ten jeden element sprawia, że system jest bardziej kosztowny niż tempomat, o którym pisałem wyżej. Czy w polskich realiach warto z niego korzystać i zabiegać by nowe auto go posiadało? Na pewno powinny posiadać go wszystkie auta ciężarowe. Nowe ciężarówki i samochody dostawcze wykorzystają go bardzo dobrze ze względu na ich szerokość. Auta o dużych gabarytach są trudniejsze w prowadzeniu na wąskich drogach. Kontrolowanie pasa ruchu przez kamery i czujniki będzie dużą pomocą. Innym rodzajem asystenta, jest system parkowania bez dotykania kierownicy. Dosłownie kilka minut temu trafiłem na reklamę nowego auta osobowego posiadającego to rozwiązanie. Nie jest to system, który trzeba mieć w nowym aucie. Nie warto używać go za każdym razem, gdy tylko przydarzy się okazja. Może rozleniwiać kierowcę.
Rozpoznawanie znaków drogowych
Drugi po stabilizacji prędkości jazdy system, który uważam za przydatny – zwłaszcza na naszych drogach. Wielu kierowców się ze mną zgodzi, że znajomość znaków drogowych jest dosyć mała. System „zapamiętaj, zalicz, zapomnij” funkcjonuje także przy testach na prawo jazdy. Wielu młodych kierowców uczy się znaków drogowych w taki sposób, by parę miesięcy później niewiele pamiętać. Kojarzymy zwykle od 3 do 5 znaków drogowych. Z systemem rozpoznawania znaków drogowych nasza wiedza będzie cały czas na wysokim poziomie. Do jego działania niezbędne są mocne reflektory oświetlające trasę oraz kamera na przednim zderzaku. Wewnątrz auta potrzebujemy wyświetlacza LCD, który będzie informował nas o pojawiających się przed nami znakach. Jeden z droższych systemów wpływających na uważną jazdę kierowców.