Fotografowanie architektury to wbrew pozorom bardzo trudne zadanie. Odpowiedni kadr, światło i otoczenie budują obraz. Łatwo jednak możemy popsuć nasze zdjęcie. Na co więc zwracać uwagę i w jaki sposób fotografować architekturę?
Wakacyjne podróże to nie tylko odpoczynek, ale również poznawanie nowych i ciekawych miejsc. Wiele z nich fascynuje nas wspaniałą atmosferą i pięknymi zabytkami. Często oprócz wiekowych i zapierających dech w piersiach budowli interesująco prezentują się nowoczesne budynki ze stali i szkła. Jak fotografować budynki?
Zabytki, które dla ułatwienia nazwiemy architekturą klasyczną, należy fotografować w sposób poprawny z ogólnymi zasadami kompozycji. W tym przypadku piony i poziomy muszą być równe. Architektura klasyczna „nie lubi” awangardowego podejścia do tematu. Rzadko więc fotografujmy z żabiej perspektywy, unikamy skosów. Musimy więc szukać takiego punktu, z którego upatrzona przez nas budowla będzie wyglądała najlepiej a kompozycja zachowa wspomniane wymogi.
Pamiętajmy też o stosowaniu obiektywów szerokokątnych. W fotografii zabytków ważne jest oczywiście światło bo to ono buduje trójwymiarowość naszego zdjęcia. Zwracajmy jednak uwagę by starać się nie fotografować w południe, kiedy słońce znajduje się wysoko, a cienie są bardzo kontrastowe. To wpływa negatywnie na plastykę obrazu. Słynne zabytki przyciągają oczywiście tłumy turystów. Na nich także warto zwracać uwagę. Nie tylko w kontekście możliwości utraty czy zniszczenia naszego sprzętu, ale ludzie w każdej fotografii stają się głównym jej tematem odwracając uwagę od założonego przez nas celu. Co robić w tym przypadku?
Po pierwsze zabytki najlepiej fotografować jest z rana, gdy większość turystów dopiero zmierza do celu swych wypraw. Pustki na dziedzińcach to jednak nie jedyny pozytyw porannego fotografowania. Skrócony sen wynagrodzi nam doskonale i plastyczne światło. Inną metodą pominięcia tłumów na naszym zdjęciu jest też wykadrowanie interesującego nas detalu. Często to właśnie detale tworzą klimat miejsca lub budynku. Aby wyłonić detal warto skorzystać z teleobiektywu. Nie tylko ściągnie on nam wybrany obiekt, ale również w piękny sposób za pomocą głębi ostrości wytnie go z tła.
Z fotografią nowoczesnej architektury jest z jednej strony łatwiej a z drugiej paradoksalnie trudniej. Tu wszelkie chwyty są dozwolone.
Żabia perspektywa, która nada budynkom strzelistości, skosy charakteryzujące dynamikę, szerokokątne obiektywy, teleobiektywy. Na czym więc polega trudność? Na kompozycji. W tym przypadku, aby nasze zdjęcie było oryginalne, kompozycja musi być niestandardowa. Musimy znaleźć w obiekcie ciekawe bryły i detale, szukać odpowiedniego światła. To będzie wymagało od nas sporych sprawności gimnastycznych.
Dobrego światła!